Tarawih ibadah atau budaya?

Oleg RAMLY ABDUL HALIM

The prayer of Taravive Way Disunat Dirkaba Pada Bulan Ramadan.
________________________________________________

Setep Malam Ramadan, Tidak Kira Masjid, Surja Ataw Pun Madresah Penuh Dengan Jamat. Mosque, Sura and Madrasah Jan Imania Dari Kalangan Hafiz Yan Ada Ilmu Taranum Akan Menidi Tumpuan Ramai Bergamaa.
Lazimna Akan Dibwa Selesi Terawih Komen-Komen Tenang Imam, Kononya Imam D Masjid, Surau Dan Medresah 'B' Misalia Le Bih Sedap Bakatangna Dari Imam D Masjid, Surau Dan Medresah 'A', Gaya Bakanya Sebiji Makam Juara Qari Bangsa Peringka-Kurrantil.

Kesangupan Dosarawih Lapan Atau 20 Rakat Juga based on Sedap Atau Tidaknya Bakat Imam.
Malak Ada Jamah Yang Guapak Tuzer Mesjid Untuk Sudarawih Akbala Imam D Masjid Yan Dia Lazim Sudarawih Ada Musakah Dan Tidak Dapat Menjadi Imam Dalam Durrah Nalatana Dua.

Persoalan apakah sedap tidak sedap chara imam mengalunkan suaranya yang kena factor kerana untuk besarawih ataw kerana mahu beramal ibada kerana Allah.
Kalau kerana imam, maka sembahyang terawih yan dikarba kuba ditahap and disstatuskan sebagai budaya, no ebada.

Kalau tereku sedap sangat bakat imam pun boleh boleh makum terbuai dan leka oleh bakat imam.
Yang pentang bagi yang jadi iman adalah lebih in tul bakatanya, utamali al-fatiha compared dengan makmum di sumpping syarat-syarat sah sembahyang yang lane.
Kalau semouanya sama betul bakan belaka, kena pilih yang sempekum engemalnya and kalau semouanya sempekum engemal, kena pilih yan paling tua tapi bukan nyanyuk.
Manakala Makmum pula kena putakin only sembahyang kena ikketa. Cup of Qiyam, Takbiratl-Ihram, Bakan al-Fatiha Qena Batul, Cup of Rukuk, Iqtidal. Sujud dan duduq antara dua sujud serta nijaala ruku ken na batul.

Syarat-syarat sah sembahyang kena nadsara. Tak guna sembahyang sampai 20 rakat kalau each rakat dalam kepatan batal atau kalu sembahyang takut dikata kurang lebai kalau sedarawih lapan rakat misalanya.
Tidak Boleh Mndahului Iman, Tidak Boleh Dungan Sukupang Berdehem, Tidak Boleh Gekaran Badan Tiga Kali Seke Turut. Nampakna Dalam Kegairahan Sedaravih, Hal-Hal Sekmant Tidak Diliman Berat.

Bila gatal tidak boleh digaru dengan quat, kukup sekadar menggunakan sebatang jari, digaru three times and stop, nga muida garu lagi, juga sekadar three times kalau gatal masih belum hilang.

Including Amal Ibadah, Sembahyang Tidak Boleh Beyata Dalam Kepadan Jahil. Masih Ramai Jamah Yang Bangun Lebih Awal Dari Iman Bagi in Rakat Sembahyang Jajarir, Juga Masih Ramai Yang Pakai Kopia Ataw Songkok, Malah Serban Juga Mmupun Sebulum Dari Dahi.
Tidak Kurang Pula Yang Berdehem, Yang Sefar Mike Kerana Tidak Tahan Teribu Kerana Imam Baka Sura Yan Panjang Dan Ada Yan Mengaru Sampai Munengang Seluruk Badan Kekel Tiga Kali.

Masih ad yang chara rukuk, sujud dan bersimpukhna tidak be tul dan tidak mnepati apa yang dihukumkan sabagai sarat sembahyang sabagaimana yan kamansal dalam kitab-kitab faqah.
Sembahyang berti kita segang berdepan dengan Allah dan ketika membaka al-Fatihah means that we are engaged in communication Dengan Allah kerana every verse al-Fatihah yang kita baka, answers Allah akan membiri.

Sabah Itinuya Al-Fatihah for Bih Afdal Dibaka Ayat Demi Ayat, Dibaka Dalam Peradaman Bersambungan is not.
Kalau adallah imam yan baqa al-fatiha dalam hayqa senafas semata-mata qarana nafasgna panjang ataw kerana mahu sepat selesi, imam semanti why seorang hafiz iya kasamut dalam langan hafiz yang jahil.

Mudah-mudahan kita dosarawih pada bulan ramadan kali ini dalam ke patan lebih be rilmu supaya quality amal ibadah, iman dan taqwa kita kian emenikat comprar dengan ramadan-ramadan yang talah le pas.

* Ramli Abdul Halim Yalah in Kas Pelajar Al-Balagulmubin Madresah Rong Chenak, Tok Uban, Pasir Mas, Kelantan Dan Menjadi Pengamal Media Sejak Takhun 1973.

0 Response to "Tarawih ibadah atau budaya?"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel