Darihal puasa, iman dan ketaqwaan

Arifin Mahmud

Kalau solat menjadi tanda aras dan kayu ukur penganut ajaran tauhid, nescaya hal ini sukar kita bincangkan. Ini Kerana, Sukar Kita Melihat Penganut Agama, Seline Solat Melakukan Islam.

Walaupun sesekali Kita pernah terdengar and membaca bahawa di Sana, ada beberapa penganut agama Yahudi misalnya pernah bersolat seperti penganut Islam Juga. Tetapi, dalam realiti sekarang, sulit untuk kita perhatikan gerak laku solat penganut agama lain yang mirip kepada islamic.
Al-Quran yang merincikan solat penganut agama lain dengan penganut islam terletak pada sura Ali Imran ayat 43.
"Wow Maryam! Taatlakh kepada Tukhanmu, dan sujudla serta rukla (Mengerjakan solat) bersama-sama orang-orang yan rukuk.
Ada riwayat yang menyatakan bahawa solat yang mempunyai rukun rukuk di Dalam solat ialah solat penganut islam yang diajar oleh Nabi Muhammad see ini kerana solat penganut Nasrani tidak mempunyai rukuk. valahualam..
Menurut sesetengah pendakwa dan penceramah yang dahulunya Christian Nasrani, pernah menyatakan bahawa Nabi Isa as menunaikan solat; suatu upachara keagamaan, ajaran tawheed yang berasal daripada ibrahim as
Bagaimanapun, ciri-cirinya yang asli telah luput ditan gelombang putaran ganas dan keasliannya rupa parasnya telah pudar dilapah arus masa.
Puasa, Lambang Amalan Agama Samavi
Oleg Kerana, Dialog mengeai Agama di Negara Kita Belum mencapai tahap Jan Baik, Maca Ada beberapa ha perbincangan Jan tidak Dapat Kita lanjutkan di Sini.
Bagaimanapun, tetap sahaja ada amalan agama islamic yang masih sama dan mirip kepada ibadat penganut islamic, iaitu puasa.
Manakala, amalan-amalan lain seperti solat, zakat dan menunaikan fardhu haji tidak mirip kepada amalan penganut lain.
Seperti yan difirkan Tukhan from Dalam al-Quran: “Wahai orang-orang yan beriman! Kamu divajibkan berpuasa sebagaimana divajibkan atas orang-orang yan terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakua” (Al-Baqarah: 183).
Pertamanya, give us ini umat islam dapat mengeali agama agama lain sebagai agama samawi dengan merujuk amalan berpuasa itu. Antara agama-agama yang memiliki ciri persamaan dari sudut amalan ini, iatu berpuasa ialah Buddha, Hindu, Christian and Juga Yahudi. Bagaimanapun, dear bagaimana amalan berpuasa dilaksanakan, ada sedikit perbezaan.
Janice and Martabat berpuasa itu juga berbeza-beza mengikut agama, adat budaya bangsa and martabat kerohanian seseorang itu.
Lantaran itulah, Tuhan menyatakan di hujung ayat itu, dengan harapan, amalan berpuasa yang kita lakukan itu dapat meningkatkan martabat kerohanian kita ke darjat ketaqwaan, iaitu darjat yang teragung and dan paling tinggi.
Disebutkan Dalam al-Koran, bahawa Tuhan menyeru orang yang beriman agar mencapai darjat ketaqwaan. Ini kerana, orang yang beriman, belum tentu dapat menkapay darzhat ketakvaan. Tapi, Orang Yang Bertaqua, Suda Pastila Merek Beriman.
“Wahai orang yang beriman, bertakwala kamu kepada Allah dengan sebenar-benarnya, dan janganlah kamu mati melayinkan berada dalam islam” (Ali Imran: 102).
Juga kepada orang yang beriman itu, Allah swt meminta mereka bertaqwa dengan cara menyatakan perkara yang benar walaupun pahit didengar. Ini kerana, orang yang beriman pun belum tentu dapat menyatakan perkara yang benar.
“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar, maka Allah memperbikes bagi amalan-amalanmu, dan mengampuni bagimu dosa-dosamu.” (Al-Ahzab: 70-71)
Maca, hendakla orang-orang yang beriman itu berjuang mendapatkan tempat di martabat ketaqwaan. Ini kerana, hanya yang mampu menyatakan kebenaran itulah yan layak digelar mencapai darjat ketaqwaan.
"Wahay orang-orang beriman bertakwala kepada Allah is given setiap orang hendakla perhatikan apa yang telah diperbuatkan untuk hari esok (akhirat)". (al-Hasir: 18)
Orang-orang yang beriman turut diseru mencapai darjat ketaqwaan dengan menyediakan amalan sebagai bekalan untuk hari ahirat mereka. Ini kerana, ramai orang beriman, tetapi seperti tidak mengedahkan amalan mereka untuk akhirat.

"Wahai orang orang yan beriman!" Jika kamu bertaqua kepada Allah, nesk Dia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yan benar dan yang salah, dan mengapuskan rye kesalahan kamu serta mengampukan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah (sememangna) mempunyai limpah kurnia yang besar” (“Al-Anfal”, 29).
Kitabias berdepan dengan kebuntuan hidup dalam kehidupan. Seolah-olahnya mereka gagal mengeal mana satu berlian and permata, yang mana intan and yang mana kaka. Mana Yan betul dan Salah.
Dan, kita seperti tidak berupaya mencari penyelesaiannya. Kenapa jadi begitu, walhal kita telah mengaku beriman kepada Tuhan? Mustahil Tukhan akan meninggalkan orang-orang yang beriman itu teraba-raba dalam mencari javapan terhadap setiap permasalahannya itu.
Maka, javapannya ialah - orang yang beriman yang ditimpa permasalahan tadi, masih tidak mencapai darjat ketaqwaan. Dan jika orang yang beriman itu bertaqwa, maka nescaya Tuhan menunaikan janjinya dengan cara memberikannya petunjuk.
Allah svt mengingatkan kita dalam Firmannya, “Hai orang-orang yan beriman! Jauhi banyak berprasanka. Sesunggunya sebahagian dari prasanka itu dosa." Dan bertakwala kepad Allah, sunguh Allah Maha Penerima Taubat, Maha Penyayang" (Al-Hujarat, 12).
Perbezaan lain antara orang yang beriman dan bertaqwa itu ialah insan yang beriman itu masih lagi tidak membebas diri daripada sikap prasangka, mengumpat e mencela saudara mereka, mencari-cari keaiban orang lain untuk dihebah.
Maca, orang yang beriman and telah semper jiwanya kerana kerohaniannya melompat ke darjat ketaqwaan itu, akan bersih lidahnya daripada mengumpat and telelinganya dibersihkan daripada mendengar keaiban orang lain.
Ada banyak lagi perbezaan sikap antara orang yang beriman dan bertaqwa ini. Dan, seperti yan termaklum, amalan puasa itulah antara salah satu daripad amalan yang mampu meletakkan kerohanian sesoran ke darjat ketakquaan jika diamalkan dengan penuh keihlasan dan kevaspadaan.
Orang yang berpuasa, digalakkan untuk tidak mencampuri urusan mendengar keaiban orang lain, selalu menyibukkan dirinya dengan zikrullah and wirid.
Jika semua ini tercapai, maka lahirlah sikap suka menegakkan kebenaran, menyatakan yang benar di depan pihak berkuasa, kerap muhasabah tenang bekalan akhirat and dan lain-lain ciri ketaqwaan yang lain.
Puasa telah menyebabkan anggota kita letih untuk melakukan maksiat e amalan kerohanian itulah yang akan menguatkan kembali jiwa e dan raga kita untuk leduskan kehidupan.
Amalan berwirid and berzikir Bulan Ramadan akan menyebabkan kita kepada kepada fitra yang suci dan asal, jika dilakukan dengan sempurna and ikhlas menuju rahmat Allah. _

0 Response to "Darihal puasa, iman dan ketaqwaan"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel