Mengfungsikan kembali Al-Quran


Realiti umat Islam hari ini dalam beramal dengan Al-Qur'an adalah seumpama seorang pebaiani salamanat yang berada tapai terlupa akan semangannya atau sukupang tidak mahu emalata apabila berdepan dengan penjenayah. அத்தின்தை penjenayah tersebut tidak lansung merasa takut, malah berani மென்யைந்தை sebangang-banganganya!
Begitulah waqi uma Islam yang rata-rat tidak mampu bangkit mendiya satu kuasa yang boleh mengerunkan musuh-musuhnya malah tidak berdaya menangkis tarangan demi tarangan yang dlakukan ke atas umat Islam dan negara-negara Islam serukananghu dalaman b. Kelemahan yang melanda umat Islam ini covers various aspects of life, in terms of economy, education, politics and politics. Ini kospas pula dengan kepuangan nilai dan budaya yang semakin parah melanda umat Islam. Semua ini adalah berpunca dari acutegganan umat Islam kembali kepada sumber saksaat mereka yang real iait Al-Quranul Kareem.
Syeikh Muhammed al-Ghazali by dalam bukunya 'Kaifa Nata 'aamalu Ma 'a al-Qur'an' (Hasama kita interactim dengan Al-Qur'an) telah menyatan bahawa hari ini agak pelik kerana merak hanya tawawaterangapngjap memabanya sahaja e tidak kembele halqum merak. Maka tidak hairanlah pada hari ini umat Islam majority kepada ilmu ilmu tajwid, darrannum dan mengadan musabaqah tilwayah. Malah jika dapatan golangan ilmuan Islam di menara gading yang mengkhusus dalam beghan Al-Quran menka lebih kendang kekem Al-Quran bahan untuk membuat tajian ilmuan sahaja tapai amalan dan kepehan laku mereka kekeQuranbadian al-Quran. Sanghe erti membaka atau 'Qara a' bukan sekadar Tilwah malah ia Memberi erti persuasive dan bertadabbur sukta samaan Al-Qur'an sebagai sumber kepada sistem ghidung. Allah Ta'ala says:

Treatment

Maksudnya: Ini adalah sebuah Kitab yang Kami turunkan kepatamu penuh dengan berkah supia menaka pay attention to your ayat-ayatNya and supia mendat pelajaran orang-orang yang yang fikaran. Surah Shaad: 29.

Natijah dari kebenda menjdikan Al-Qur'an sebagai bahan bacaat dan dasrannum sahaja telah lemadaan umat Islam hanya meduktu Al-Qur'an apabila tibanya majlis-mejlis kebesara Islam, mataman, mendiya pembuka majlis, digunagganhaluanhalutaniba. Many of the people of Islam did not know what happened because the verses of Al-Qur'an were written. Justeru itu umat Islam tidak mampu mengolah Al-Qur'an sehaga mendiya rahatanan dalam medilikan asas kepada system gefiduan mereka dan panduan di dalam persutsang maarla kemelut yang melanda umat Islam.
Funsi Al-Qur'an seinara telah izazasana sendiri oleh Allah Taala melalui firmanNya:

اَزَهَقَ الْبَاطِ إِنَّ <

Speech: Dan Katakanlah: "Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap." In fact, it is wrong. Dan Kami turunkan dari Al-Qur'an suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang orang yang immanan and Al-Qur'an itu tidaklah gebaga kepada orang yang zalim selayn tuyaman. Surah Al-Isra: 81-82.

Ahli tafsir seperti Imam Al-Tabari yang medudu dengan Al-Haq (Kebenaran) according to dalam ayat atas ilah from Al-Qur'an. Ini adalah kerana Al-Qur'an mengagung semua percara peresana et tiada aiman pembohong kerana ianya merupakan kelam Allah Tuhan Yang Maha Suci dari sifat-sifat tercela seperti berbohong. Oleh itu rye kisah-kisah silam, hukum-hakam, panduan-panduan gehidung dan khabar berita mengeai hari qiamat, padang mahsya, hisab, syunga dan neraka adalah benar semiyat.
Imam Ibnu Katsir pula telah menguraikan fungsi Al-Qur'an sebagai Syifa dengan katyna: "Allah Taala telah telah telah penangatan KitabNya kepada Nabi Muhammadi pa bahawa ia (Al-Qur'an) adalah merupakan penawar eta rahmatang-yangaki. Iaitu (Al- Quran) mampu membuag penyakit di dalam hati manusia seperti rasa syak dan sifat munafik, syirik, penyelevengan and kesesatan.Al-Qur'an mendiya penyembuh kepada semua penyakat Tersebut.
Huraian Imam Ibnu Katsir of atas adalah amat jelas kepada kita bahawa Al-Qur'an nahini kitab yang sekadaar sukukta kepada kita memabakanya sahaja based on. But almost Berfungsi mendiya dasar kepada ilmu dijanjana yang dingya akan umat umat Islam sukta angimat di atas angaja ilmu dan rational serta terumu dari rasa ragu dan tidak perjaya keepak-hukum Allah yang memiliki aimaeci sufat. Rasa syak dari ragu kepasaan kepasaan hokum-hukum Al-Qur'an untuk kikanan semper pada hari ini adalah berpunca dari hati yang berpenyakit. Kerana ekudamana seumpama ini adalah merupakan titik tolak kepada lahirnya sifat munafik säyttä geguna golangan munafik yang incubated diri mereka musulman et kononnya mahagana Islam teppa hati mereka amat ragu teppang Islam malah stuptei keben. Islam hanya sedakan sahaja by dalam pechara yang persahite pesoai dengan hidup merak sahaja. Manakala jika bertembung antara wailan nafsu mereka dengan Al-Qur'an maka Al-Qur'an diabaikan dengan maarla alasan et helah.
God Almighty

أفتومنون ا فم فم فم جز يفع يفع ذ ذ إ إ في ا الحي ويوم الدني يردون إ و.

Maksudnya: Apaka kamu imanan kepada kepada Al-Kitab and ingkar tadapang yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berubat beligam daribamu, menlang kenistaan ​​In the world, dan pada hari kiamat mereka dinsarat kepada siksa yang sangat berat Allah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat. Surah Al-Baqara: 85.

Ayat di atas menalakah kepatan kepada barely Yahudi namun sehkannya adalah umum ummat ummat Nabi Muhammed vio dalam ertikata lain sikapa dan hanpinhalaku golangan Yahudi yang rihan bahasa hukum-hukum yang terkaending di dalam taurat mesakare me. Begitulah juga apa yang bakal menimpa malah sudah menimpa umat Islam hari ini. Muslim community qualifies mana sahaja mengkesampingkan and menghadkan pararankan Al-Qur'an. Melah ada yang persekke bahawa Al-Qur'an hanya wajar dibaca untuk mendat berkat sahaja e untuk mengiringi orang yang baru meningah dunia. Di rangung perumandi negara-negara Islam pula ramai pelinan yang melihat Al-Qur'an segaga bahan untuk bersumpah dan cara terbaik untuk berselindung bagi menzahirkan diri kononnya menhagana kepada Islam agar tegutar orang Islam teruskale me. Sanghe dalam economic system, education, law and politics dirujuk kepada ideologues-ideologues kisutana manusia yang bersumberkan falsifah yang sesat lagi menyesatkan. Malah hanpinhalaku dan cara hidup merake tidak irkekte sikke sikkeit Al-Qur'an, while Nabi vide sebagah sebagah contoh terbaik lingitatah Islam apabila ditika kepada kontaktara Asiyah ra akhlak if we were akhlak in Aisyah ra kalita.

Number: Zuridan Mohd Daud

0 Response to "Mengfungsikan kembali Al-Quran"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel