hmmm 5
KOMSAS ZERPEN analysis
Kasut Kelopak Jantung
Author: DR. Ghazali is late.
Kasut Kelopak Jantung
Author: DR. Ghazali is late.
Summary
Cerpen ini mengisahan Cikgu Harun Yang Ledima Napangin Tasia Taipag Tahun, Salimani Pada Hari Guru Teringat Tili Tetada Yang Tiga Tiga Puluh Tahun Dahulu Sevakta Beliau Dubaga Sbagai Guru Di Kwasan Indarikan. Cikgu Harun is truly a guru seorang yang tegas dalam soal keceriaan pelajar en kelas. Beliau memarahi ahmed yan tidak memakai kasut sekolah wolakan sudah tiga mengu sesi pesekolahan dibila. Di Padang Sekolah, Ahmed Sekali Lagi Dimarahi Sikgu Harun Kerana Tidak Pemara Pakayin Sukan. Oleh sebab itu, Cikgu Harun mendenda Ahmad dengan menjatnya mancari tali raffia untuk bibung kelikda jantung pisang pada bahiaga kakinya untuk besikta "kasut". Ahmad Merupakan Murid Yang Patuh Akan Arahan Gurunya Teres Kibinang Kelikda Jantung Pisang. Dia berasa malu atas denda yang tarana oleh sikgu harun yang sinara mahu ahmed mmbeli kasut sekolah demi kalamanat kakinya. Na Hari Persecolahan Tamat, Ahmed Ke Rumah Supaya Kasut Kalika Jantunna Tidak Diksan Oleh Kawan-Kawan. Sejak Hari Etu, Ahmed Tidak Khadr from Sekola. Cikgu Harun Harun Akan pekara tersebut Dan mengethai Bawa Ahmad ingin persat sekolah. Cikgu Harun yang belas kesal atas dendanya tepadang Ahmad pula mengukung besutung untuk pergi ke rumah Ahmad untuk mengetahi percara yang real. Akinye, dia mengatai bahawa ahmed tingal bersama umiya yang uzur en tua tidak mampum mmbeli kasut sekolah en terpaksa mengah upah memetic sili di kebun orang lain. Cikgu Harun yang tersentuh akan kedaifan Ahmad telah membelikannya sesang kasut en sesang sekolah form. Ahmad Yang Germanita Kasih Atas Panatu Sikgu Harun Taylah Belajar Dengan Gigih Dan Menjadi Seorang Be Sar Besar Di Sebua Maksung Kasut Teminana. Sejak Itu, Ahmed Mengadiahkan Kasut Ke Pada Sikgu Harun Sebagai Memblas Jasa Gurunya, Chiku Harun.
Theme
Tadangan seorang murid tebagan jasa guru yang ikhlas sukukanya sawaktu murid itu miskin dengan samakanna kasah menkai kasut.
Personal
1. Ketgasan Guru D Sekolah Demi Mendisciplinkan Pelajar.
Buktia, Sikugu Harun Yang Tegas Kelamada Ahmed Takut Untuk Merenung Arsenia Tepatt. Salain Itu, Ahmed Dimarahi Siku Harun Kerana Tdak Mamakai Kasut Dan Tdak Mmarahi Pakaian Sukan.
2. Guru Kaprihatinan Tapang Massalam Murid.
Bukhtinya, sikgu harun yang mesketing akan kashimakan from luarga ahmed telah membelikanga sesang kasut dan sesang sekolah vol.
3. Keihlasan Murid Memblas Jasa Guru.
Bukhtinya though Ahmad Sudah be sar en berjawatan tingi, namun dia tepa mengatian jasa sikgu harun dengan mengadiahinia sesapang kasut pada etapah hari guru.
4. Kepentingan Memakai Kasut D Sekolah.
Bukhtinya, Chiku Harun Gagas Makita Pelajar Pemakai Kasut Supaya Muridgna Tidak Temasi Suri Khaki.
5. Thanks to the teacher Murid.
Bukhtinya, Itapah, Hari Guru, Sikugu
VATAK DAN PERVATAKAN
Chiku Harun
Chiku Harun Sudah Bersara Dariba Okeganan Guru. Beliau Perah Penmangan Di Kwasan Indarikan 30 Tahun Yang Lalu. Dia yang mesateng akan betaku murid telah menghadiahkan sesang pakaian sekolah en sesang kasut kepada Ahmad. Beliau yang pera bertgas dengan anak muridna itu manat balasan baik dariba anak muridna yang mengadyahinya sesang kasut berjanama mahal pada etap sebarat hari guru.
Ahmed
Ahmad Merupakan Seorang Murid Miskin Yang Tingal Di Huqi Kampung, Kwasan Indarikan. Dia terpaksa menguk upah memetik cili hanya untuk rupabuhan wang demi membeli kasut sekolah ayyyam yummyna yang tua dan usur. Ahmad Tidak Perah Ponteng Sekolah Malah Sikgu Teong Arahan Gurunya, Sikgu Harun. Cikgu Harun nairaitanya memakai "kasut" yang yang dalam kelikda jantung pisang, dia tetap menurut penitah tersebut though. Ahmad finally mendia seorang yang berjawatan tinggi di sebuah sedi kesu kasut tetena di bandar masih mengeangi jasa gurunya dengan menghadiahi Cikgu Harun sesang kasut pada hari guru.
Abiy Ahmed
Abu Ahmed Seorang Wanita Serebu Umar Yang Sudah Ussur. Dia tinggal bersama ilana, Ahmad di sebuah pondok usang di utchi kampung. Even though it is a poor map: ibu Ahmad Amat pulang ke rumah kerana kerana cikgu Harun masuk masuk ke rumah semanta mengura Ahmad pulang ke rumah. Abu Ahmed Tidak in Karja Laghi Kerana Sudah Ussur. Oleh sabab itu, ahmed terpakas menguk upah memetic chili demi sampaya from ralala from luarga de samping membeli kasut sekolah.
Tap
PERMULAN
1. May 16, Hari Guru, Chikgu Harun Menirima Sebangkus Hadiya Yang Tidak Depos.
2. Sikgu Harus Tahu Ben Nar Hndirim Tisaya Itu Dan Tarsanya Ke Pada Diri Sundiri Sama Akan Tisaya Itu System Dangan Ikhlas Atau Sindir Atau Ke Dua-Dyunya.
PERKEMBANGAN
1. Sikgu Harun Mengeangati Tharada Yang Telah Yang Lalu 30 Tahun Yang Lalu Apabila Namana Napangin Tasia Dariba Salah Seorang Anak Muridgna.
2. Sikgu Harun Masih Ingat Bahawa Diya Peranh Mengur Ahmed Karana Tidak Memakhai Kasut Dan Tidak Pemara Pakakian Sukan Ke Sekolah.
3. Sikugu Harun Telah Mendanda Ahmed Mmakkai "Kasut" Yang Yang Dariba Kelikda Jantung Pisang.
4. Ahmed Belasa Malu Dan Sadih. Dia terasa seperti desindir oleh sikgu harun en banyak murid yang mengetawakanya.
Perumitan
1. Ahmed Tidak Khadr from Sekola Salama Seke.
2. Kavan Ahmad Ke Bara Kabar Bahava Ahmad Engin Persang Sekolah.
3. Sikgu Harun Tersentuh Dan Melasa Menesah Atas Kekadonya Mendanda Ahmed.
4. Sikgu decided Harun Untuk Pergi from Rumah Ahmed Dan Takte Sima Sudah Usuzur Dan Ahmed in Kerja Sabagai Pemtik Sili Untuk Kopajan from Luang from Luang from Luang.
PUNCAK
1. Ahmed is a good student, dia tidak ke sekola.
2. Sikgu Harun Membuat in Sutang Untuk Membelikangna Sesang Kasut Sekolah Bahru en Sesang Pasakyan Sekolah Bahru Serta Nairai Ahmed Supaya from Mabli Ke Sekolah.
3. Ahmed Street Mampu Termima Kasih Atas Bantuan Chikgu Haron.
Pellerian
1. Sikgu Harun Sudah Bersara Tepi Jasanya Tetap Diknang Oleh Ahmed.
2. Ahmad Mengadiahi Sikgu Harun Pesang Kasut Berjanama Pada Etapah Hari Guru.
3. Sikgu Harun Sedar Bahawa Tasia Itu Diban Oleh Ahmed Dengan Hati Yang Ikhlas Masya Ekshrita Dalam Surat Yang Besama Be Sarama Pakao Kasut Itu. Amad Sudah Berjaya Menjawat Jaatan Tingi.
Technical police
1. Sikgu Harun Sudah Bersara Tepi Jasanya Tetap Diknang Oleh Ahmed.
2. Ahmad Mengadiahi Sikgu Harun Pesang Kasut Berjanama Pada Etapah Hari Guru.
3. Sikgu Harun Sedar Bahawa Tasia Itu Diban Oleh Ahmed Dengan Hati Yang Ikhlas Masya Ekshrita Dalam Surat Yang Besama Be Sarama Pakao Kasut Itu. Amad Sudah Berjaya Menjawat Jaatan Tingi.
Technical police
1. Discussion - Pertuturan antara watak yang dapat animita serita.
Bukhti: "Ahmed, who accused him?" Tanya Chikgu Haron Dengan Suara Jan Keras.
2. Monologue - Vatak Park Sendiri Tanpa Dibua Atau Didari Ole Samako.
Bhukti: "Jaw Juga Rumah Ahmad", Bisk Hati Kesil Sikgu Harun.
3. Dalaman's Monologue - Kata-kata siungering watak di dalam hati yang tidak ditukuri oleh samako.
Bhukti: Mana Ada Guru Yang Mahu Muridna Gagal Dalam Pelajaran. Mana Ada Guru Yang Mahu Murid-Murid stood and hurried. Jika Tidak Ada Murid, Dari Mana Dattatanya from Raya Seorang Guru. Murid and Guru Itu Saling Taksam. Kini, Seorang Murid Hendak Pengah Sekolah. Jika itu tadari, negara akan serikan seorang seorang warga yang berpendidikan. Sikgu harun mula disapa penyesalan yang bukan sadiq ketika itu.
4. Kejutan - Terada Yang Tidak Disanga-Sanga Ole Pekama.
Bukti: Ahmad Cikgu is surprised to find Harun at his house and Cikgu Harun is surprised to see that Ahmad is still using the "kasut" made from Jantung Pisang Yang Dindinda oleh Cikgu Harun plate.
5. Stress - Tanda Tanya Dalam
Bukti: Besok: Teatt Duduk Ahmed Kosong. Data from Cikgu Harun sedar bahawa Ahmad tydak salama ini, Ahmad tydak perah ponteng sekolah. Diya Rajin accused Sekolah Walakan Tarpakas Talanga Tanpa.
Next time, Ahmad tidak datang. Harry plays the words on the run. Kini, Kini Courts Ahmed Tidak Khadr. Cikgu Harun berasa ada yang tidak kena. Diya Kuba Manthathan Telugu Dalam Murid-Murid Yang Lain.
6. Pemerian -
Bhukti: Seget sahaja sampai si sebuah rumah, tidak ada inseduan dilihat oleh chiku harun dalam rumah yang layak mekubut pondok itu. Chikgu Harun asked me a question. Susana Sepi Sekali. Dia pasti etuna rumah ahmed seperti yang be tari oleh anak-anak muridgna yang lain.
7. Embas Kembali - Vatak Menegati Iradat Yang Sodah Makada Technique.
Bhukti: Chikgu Haro mentions an incident that happened 30 years ago, he thinks of anak muridnia memakai "kasut" made from pisang flower petals.
Latari templates
1. Rumah Chiku Harun D Bandar
Bhukti: Sikugu Harun Nemaba Pakua Kasut Bahura D Hismania.
2. Kawasan crank
Bhukti: Chiku Harun Pera by Kerja Sevagai Guru D Kwasan Indrakan for Bih Tiga Puluh Tahun Yang Lal.
3. Bilic Darja
Bhukti: Chiku Harun Perah Mengur Ahmed Kerana Tidak Be Kasut Ke Sekolah. Selain Itu, Sikugu Harun Juga Teranya Ke Pada Pelajar-Pelajarna Tenang Saba Ahmed Tidak Hadir Ke Sekolah.
4. Secola from Padang
Bhukti: Dikavasan Padang, the Murid-Murid of Akti Sukan's house was given to the Bursens except Ahmad. Situla Juga Ahmad Dindinda Memakai "Kasut" Yang from Kelikda Jantung Pisang.
5. Rumah Ahmed
Bukti: Sikgu Harun Pergi Ke Rumah Ahmed Untuk Mengukuna Dan Mengalan Pasti Sabab Dia Tidak Khadr Ke Sekolah.
6. Kebun says
Bukti: Ahmad Berkua Sebagai Pemetic Sili Di Kebun Seyur Untuk Kopajan Ke Langan Ke Luarga.
7. Fisherman
Bukti: Sikgu Harun Pergi Ke Pekan Untuk Mmbeli Aparte Kasut Sekolah Bahura Dan Aparte Sekolah Uniforme Bahru Ke Pada Ahmad Supiya Diya Dapat Ke Sekolah Tili.
Later, Ms
1. Modern era
Bhukti: Sikgu Harun Sudah Bersara and Tinggal Di Bandar Pada zaman moden ini. Salain Itu, Ahmed Sudah Mendia Be Sar Be Sar D Sebuah Company Saksi Katsut Kasut Tana.
2. 30 takhun yang lalu
Bhukti: Sikgu Harun Masih Ingat Bahawa Di Paranh Mengur Ahmed Kerana Tidak Memakhai Kasut Dan Tidak Pemara Pakakian Sukan Ke Sekolah. Cikgu Harun telah mendenda Ahmad Memakay "Kasut" Yang Yang Sari Dariba Kelikda Jantung Pisang. Ahmed Bellas Malu Dan Sadih Dia Terasa Sepertii Desindir Oleh Sikgu Harun En Banyak Murid Yang Mengetawakanya.
3. Take a week
Bhukti: After Dindinda Sikgu Harun, Ahmad Tidak Khadr Ke Sekolah Selama Sekola Dan Kawanya Edarilitahu Chiku Harun Bahawa Ahmad Ingin Stotat Sekolah.
4. Waktu Pagi Tiga Mingu after Sekol Dibuk
Bukti: Ahmad Dimarahi oleh sikgu harun kerana tidak mamakai kasut sekolah dan tidak pemara pakayan sukan untuk activ pendidikan jasmani di padang.
5. Suatu Petang from Saqolah Ahmed Tidak Kadir from Saqolah.
Bhukti: Sikugu Harun Pergi Ke Rumah Ahmed Untuk your government Sabab Dia Mahu Pergisat Sakolah.
6. May 16
Bhukti: Chiku Harun Namadat Tasya Berjanama Mahal Dariba Muridna Etap Sambarat Hari Guru.
7. Seperas Sekola Tamat/Tenga Hari
Bhukti: Ahmed Yang Malu Pasat Dindinda Mmakkai Kasut Kalika Jantung Hatleh Larry Ke Rumah.
LATAR MASYARAKAT
1. Association of Guru
Bhukti: Sikgu harun yang sudah bersara mengeanti peritiwa yang yang sama for bih 30 tahun yang lalu.
2. Student community
Bhukti: Ahmad Merupakan Pelajar Sekolah Yang Belajar Dalam Tahun Tiga Di Khawasan Indrakan. Dia peranh dimarahi oleh sikgu harun kerana tidak mamakai kasut ke sekolah dan tidak pemara pakaian sukan.
3. Poor society
Bukhti: Ahmad, then his mother Tingal Di Sabbah Pondok Kesil Kerana Kidup Dalam Kesederkan. Lagipun, Ahmed Terkasa Tehke Upah Memetic Kili Dalam Yusia Yang Muda.
4. Masariakat Yang Mengenang Jasa Guru
Bukti: Ahmad Seorang Murid Yang Amat Mengenang Jasa Sikgu Harun. Sepiap kali semanbara hari guru, dia akan tebua pakang beresi kasut berjanama mahal untuk dihadiahkan ke pada chikgu harun. Hal ini uduat bahawa dia year ansaraja jasa gurunya wolakan sudah berjaya dalam gehidung.
5. Masarakat ya tebah kemstan.
Bukti: From Luarga Ahmed Bahri from Keminan Hdup. Dia Dan Imammia Tingal Di Sebuah Pondok Di Huqi Kampung.
Gaya Bhasa
1. Paradox - Grandfather of positive and negative usur dalam satu.
Bhukti: Atau Sindira en Keikhlasan Yang Talah Bergampal Menjadi satu.
2. Pegunang Grandfather Yang Rinkas and Pendek.
Bukti: Soalan itu bukan yang pertama.
Wakhtu Rehat Ahmed Tidak from Luwar.
Dia Tidak Park Banjak.
This is a word game.
3. Comparison - unsur beparandiani secara langsung oleh pulisik.
Bhukti: - Suara anak ke sil itu tidak mahu ke lur bagai ada pesuka yang tersenkang padang tengorakgna.
-Ahmed Pun Datang Terkbil-Kebil, Tertunduk-Tunduk Seperti Ayam Kalah Manyabung.
-Ahmed Kosong Kosong Ke Wajah Siku Harun Seperti Mahu Minta Besuta.
- Selapas Sedaka, Sedaka Lagi Pasangkan Seperti Memakai Kasut Sekolah.
- Kadang-Kadang Dilihanya Ahmed Seperti Lurus Bendul.
-Ahmed Gelaya Makam Lembu Sakit Khaki.
-Terasa ketika itu kasutya makam kaki gajah yang untut en tidak kantik. Seperti kaki ayam yang menkakar nejis. Terasa Kakinya Seperti Khaki Monkey, Khaki Itik and Khaki Tiang Himanwa Yan Usang. Malach Ahmad Terasa Dirsaya Seperti Tidak Berkaki Langsung.
4. Peribhashasa - an interesting expression used by the author
Bukhtinya: Berkaki Ayam, Budak Hingusan, Lurus Bendul, Angkat Powder, Berkechil Hati, then Serebu Umer.
5. Personality - penganjana unsur humanity dalam unsur bukan manusiya.
Bhukti: Rasa Sakti Ka Mengerang Kegudunya.
6. Sinkof - Short Kata Pengawanan
Bukhtinha: So, Yah, Nak, Ni
7. Repetition - Pengulangan Kata.
Bhukti: Mana Ada Guru Yang Mahu Muridna Gagal Dalam Pelajaran. Mana Ada Guru Yang Mahu Murid-Murid stood and hurried.
8. Dialogue of Gaius Bahas
Bukhti: "Ahmed, who accused him?" Tanya Chikgu Haron Dengan Suara Jan Keras.
Nilai Murni, then Pengajaran
1. Nilai Murni in Mengormati Orang Yang Le Bih Tua
Pengajaran: Kit must be respected orang yang lebih tua dan yang lebih sasakar dariba kita.
Bukti: Ahmad Cikgu Harun en tidak perah mengingkari arahannya respects.
2. Nilai Murni-Kinsafan
Pengajaran: Kita Sedar Sedar Akan Zar Yan Kita Lakukan Supaya Tidak Kekedernia.
Bhukti: Sikgu Harun Sedar Bahawa Dendanya Agak Keterlaluan En Dia Tersentuh Dengan Be Sutan Ahmad Yang Mahu Desinan Sekolah Kerana Tidak Mampum Mmbeli Kasut Sekolah.
3. Nilai Muri-ke Ihlasan
Pengajaran: Kita Ikhlas should be Sesama Saraikan Tasia Kepada Seraungan.
Bhukti: Siku Harun Tahu Bahawa Anak Muridna, Ahmad Ikhlas Erhalikanna Pasaya Persapa Sesang Kasut Berjanama Demi Bahasa Jasa Gurunya.
4. Nilai Muri-Ketabhan
Pengajaran: Kita must tebah semakan atnan dalam gehidung dem mematang dri.
Bukti: Ahmed, then his momiwa tabah keperangan from masinan, then dia guanpuk menguk be sutung untuk persat sekolah demi be kerja memetic sili untuk sampangan from perangan from Luarga.
5. Nilai Muri - Kesabaran
Pengajaran: Kita must be patient.
Bhukti: Sikgu Harun Sabar Saman Masalaam Anak Muridna, Ahmad Yang Tidak Memara Kasut Dan Pakayan Sukan.
6. Nilai Muri-Kegihan.
Pengajaran: kita gigih belajar supaya mendiya manusia yang berjaya should be.
Bukti: Ahmad Gigih Belajar Tidak Perah Ponteng Sekolah Pretty Poor Seka Berjaya Mandia Seorang Besar Besar Company Kasut Berjanama.
7. Nilai Mori-Bertangungjawab
Pengajaran: Kita memikul must be tugasan yang dibana dengan penuh saksi.
Bukti: Sikgu Harun Seorang Guru Yang Sakei Kerana Di Makita Semua Anak Muridgna Memakai Pakian Sekolah Yang Pasian Untuk Kekaba Active Bersenam Di Padang.
8. Nilai Muri-Khennan.
Pengajaran: Kita Belajar must be Rangankh-Mengan Demi Terbahan Gedubangan from Luarga Yang Miskin.
Bukti: Ahmed Belajar in Rangan-Nangan Sehaga Berjaya Menjawat Jatan Tingi Dalam Sebuah Company Kasut Berjanama.
9. Nilay Muri - Bicycle Hati
Pengajaran: Kita Sakta Menghulurkan Bantoin Kepada Yang Yang Languhanya Tom from Mangana Kita Demi Mukati by Ban Mereka.
Bukti: Sikgu Harun Mmblikan Ahmed Sekolah Kasut Sekolah Dan Sepsang Sekolah uniform.
0 Response to "hmmm 5"
Posting Komentar